PERSE EDELLÄ PUUHUN – kuntavaalit 2012, osa 2

Onko terveytesi Sinulle tärkeä? Jos vastasit myöntävästi, et varmaankaan polta tupakkaa, et juo itseäsi koskaan humalaan – etkä äänestä kokoomusta. Mutta kuinka monta tällaista apinaa Suomesta mahtaa löytyä? Taitaa olla melkoisen pieni vähemmistö.

Hallitus aloitti vuosisadan uudistuksen tekemisen ilman, että antoi kaikille kansan edustajille mahdollisuutta osallistua valmisteluun ja ideointiin. Yli kolmasosa laumasta jätettiin siis ilman äänivaltaa tärkeimmässä asiassa, mitä sodan jälkeen ollaan tekemässä. Eikä tässä puhuta pelkästään demokratian toimivuudesta, puhutaan myös terveydestä. Onhan tämä vallan outo toimintatapa aikana, jolloin äitien työhönpakottamista perustellaan sillä, että pitää saada kaikki kansakunnan voimavarat käyttöön.

Ei tässä ”uudistus”pelleilyssä olekaan tarkoitus löytää parasta mahdollista lopputulosta, on vain tarkoitus saada ”sopiva” lopputulos, jonka avulla julkiset palvelut voidaan norjasti yksityistää. Kokoomus tietää, että nyt sillä on ainoa hetki saada missionsa toteutettua ja siksi kaikella on niin kiire. Aikaa on vain tämä vaalikausi. Siksi kuntavaaleihinkin mennään sammutetuin lyhdyin. Heti kuntavaalien jälkeen rysähtää täysi tohina päälle.

Sitä vaan ihmettelen, miksi vasemmisto istuu tiukasti puuteroimassa kokoomuksen pyllyä. Ehkä ne kuvittelevat saavansa jotain arvokkaita murusia itsekin?

Hennailua

Hallitus aloitti kuntakarttaharjoituksella. Siinä vaiheessa ei puhuttu mitään soteongelmasta. Oli vain kestävyysvaje ja vahva peruskunta. Strategia oli aivan sama kuin siinä kuuluisassa yliopistouudistuksessa. Jostain tyhjästä keksitään malli ja sitä pusketaan eteenpäin hirveällä tohinalla keneltäkään muulta mitään kysymättä. Miksi kysyttäisikään, kun lupputulos on jo päätetty. Keulakuvaksi nostettiin mukanätti nuorehko naarasapina, joka ei itse ymmärrä asiasta mitään. Mutta on se hieno heittää eturiviin, koska naaraita kohdellaan silkkihansikkain. Sama naaras oli vastaavassa tehtävässä jo yliopistouudistuksen aikaan.

Ei ole mikään sattuma, että hommaan valikoitui juuri Henna Virkkunen. Hän oli harjoitellut vastaavia kuvioita jo omassa kotikaupungissaan Jyväskylässä, jossa hän oli erottamassa entistä kaupunginjohtaja Pekka Kettusta. Siitä seurasi viiden vuoden sekavaakin sekavampi oikeustaistelu, sillä Kettuselle maksettiin 200 000 euroa laitonta erorahaa. Hennan sitkeänä haaveena oli myös lopettaa lähikirjastot. Eihän kirjastoja mihinkään tarvita, kun apinat voivat kävellä lähimpään kirjakauppaan, jos lukemista haluavat! Onneksi tämä missio ei onnistunut.

Henna oli myös ajamassa kaupunkiin uutta 300 miljoonan euron tarpetonta (!!) voimalaitosta liito-oravametsään. Sitä hanketta puskettiin eteenpäin täysin samalla tavalla kuin yliopisto- ja kuntauudistuksia. Idea syntyi tyhjästä eikä keneltäkään kysytty sen jälkeen enää mitään. Vihreät olivat tässäkin hommassa apupoikina. Heidät ostettiin lupauksella, että voimalassa poltetaan 80 prosenttia puuta. Ei ole poltettu kuin 30 prosenttia, loppu on ollut turvetta. Nyt kun turvetuotanto takkuilee, laitoksesta tehdään kivihiilivoimala. Kiitos vaan perkeleesti niin kokoomukselle kuin vihreillekin!

Luvataan moderni biovoimala ja saadaan kivihiilivoimala! Näin käy myös sote- ja kuntahommille, jos kokoomuksen annetaan meuhkata vapaasti.

Miksi näissä ”uudistuksissa” vilisee niin monta naarasnimeä? Katainen istuu piruna takapenkillä, mutta ohjauspäyörän taakse nakitetaan Virkkunen. Sama juttu sotehommassa, jossa häärivät Maria Guzenina-Richardson ja Paula Risikko. Valmista ei vaan synny. Ei syntynyt vanhuspalvelulaissakaan, ennen kuin Lauri Ihalainen tuli ja pani… homman kondikseen. Kertoisiko tämä jotain sukupuolten erilaisista vahvuuksista?

Sen verran pitää sanoa vanhuslaistakin, ettei se oikeasti ole kondiksessa, saatiinpahan vain sopu eli kompromissi aikaiseksi. Toivottavasti sotea ei toteuteta samalla periaatteella. Vanhustenhoidossa tapeltiin kaikkein heikoimmassa asemassa eli laitoshoidossa olevien apinoiden tilanteen parantamisesta. Maria G-R:lla oli siinä hyvä ajatus lisätä hoitajien määrää vähintään 0,7 hoitajaan per hoidettava. Tämä ei kelvannut kokoomuksen Risikolle. Lopputulema oli, että hoitajaminimiksi tuli 0,5 eli mikään ei hoitolaitoksissa muutu! Meillä vanhuksia hoidetaan edelleen puolta pienemmällä henkilöstöllä kuin muissa Pohjoismaissa. Tanskassa tarvitaan 1,3 hoitajaa. Ehkä työn tuottavuus on meillä todella näin korkealla tasolla?

Vanhuspalvelulaki on rätti päin vanhusten kasvoja. Risikon logiikka oli aivan sama kuin pienimpien työttömyyspäivärahojen nostoyritysten torppaajilla: jos heikoimpia autetaan, sama lisäys pitää saada myös ansiosidonnaisella porkuttavien pussiin.

Ininää

Ensin puhuttiin kuntauudistuksesta. Jossain vaiheessa huomattiin, että hitto soikoon, terveys- ja sosiaalihuoltohan tässä onkin retuperällä. Nyt sitten keskustellaan soteuudistuksesta. Tai eihän siitä keskustella, koska kokoomuksen tyyli on sanelu. Ollaan nyt näin päätetty, ihan sama mitä muut inisevät. Huolestuttavinta näin apinalogiikalla on tietysti se, että inisijät ovat lähinnä sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoita.

Kokoomuksen tarkoitus ei edes ole tehdä apinoiden kannalta mahdollisimman hyvää sote -uudistusta, vaan yksityisen bisneksen kannalta mahdollisimman tuottava järjestelmä. Kokoomus on republikaanipuolue, se olisi hyvä pitää mielessä. He ajavat meille amerikanmallia: niille annetaan enemmän, joilla jo ennestään on enemmän.

Hallituksen eli kokoomuksen linja on saada Suomen terveydenhoito kaaostilaan. Miksikö? Siksi, että silloin yksityinen sektori saa parhaat mahdollisuudet omiin kaappauksiinsa. Meillä on tästä loistava esimerkki itäisestä naapuristamme, jossa Neuvostoliiton raunioille syntyi mahtavien oligarkkien armeija.

On hieman säälittävää kuunnella Kataisen selityksiä siitä, kuinka järjestelmä monimutkaistuisi, jos sote -ratkaisu tehtäisiin maakuntamallilla. Mutta katsellaanpa sitä hallituksen ajamaa järjestelmää. Siinä on vahva peruskunta (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan – oikeasti ei tietysti yhtään mitään), sitten tarvitaan myös sote -alueet ja erva-alueet. Kaikissa tehdään vähän samoja asioita. Siinä varsinainen himmeli verrattuna vaikkapa nyt maakuntamalliin, jossa sote -palvelut hoitaisi yksi taho yliopistosairaaloiden avustuksella. Kumpi tässä nyt on monimutkaisempaa?

Soten järjestämiseksi tarjolla on kaksi mallia. Vahva kunta – malli, jossa 20 000 asukkaan harteille kaadetaan niin perusterveydenhoito kuin erikoissairaanhoitokin. Tämä on se hallituksen malli. Sitten on keskustan ja terveydenhoidon asiantuntijoiden ajama malli, jossa sekä perus- että erikoissairaanhoito järjestetään tarpeeksi suurten toimijoiden avulla. Niitä ei mahdu Suomeen kuin parikymmentä. Tätä voi sanoa vaikka maakuntamalliksi, vaikka se voitaisiin toteuttaa myös osuuskuntavetoisesti.

Mikä mahtaa olla Suomen johtava osaaja sosiaali- ja terveysasioissa? Olisiko se Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL? No, THL sanoo, että hallituksen vahvan kunnan politiikka on väärä ja hätäinen. Laitoksen ylijohtaja Marina Erhola ei ymmärrä, miten hallituksen malli ratkaisisi peruspalvelujen heikkoa saatavuutta ja siihen liittyvää eriarvoisuutta ja pelkää, että erikoissairaanhoito eriytyy yhä useammalle taholle.

Mitä tekivät ministerit? Pyyhkivät THL:n asiantuntemuksella takapuoltaan. Syynä on pelkästään se, että hallitus hirtti itsensä vahvaan peruskuntaan ennen kuin ajatteli sote -tarpeita. Näin nurinkuriseen ajatteluun johti se, ettei poliitikoille edes tullut mieleen, että kuntapäättäjien (eli puolueiden) valtaa voisi vähentää kuntien tehtäviä karsimalla. Voisiko joku sanoa tätä omaan napaan tuijottamiseksi?

Riittääkö maakuntakaan?

Mahtaisiko sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö olla jonkinlainen asiantuntija alallaan? No minä ainakin luotan enemmän kansliapäällikön kuin ministerin asiaosaamiseen. Kansliapäällikkö Kari Välimäki uskalsi esittää elokuussa, että valtakunnan sosiaali- ja terveydenhoito pitäisi keskittää 20 toimijalle yliopistosairaaloiden lisäksi. Hän uskalsi sanoa tämän ääneen, koska on vaihtamassa työpaikkaa.

Mitä tekivät ministerit Maria G-R, Paula Risikko ja Anna-Maja Henriksson? Tyrmäsivät tietysti esityksen, koska se poikkeaa hallitusohjelmasta ja ministeriryhmän linjauksesta! Kuulostaako arvovaltakysymykseltä? Hallitusohjelma on tärkeämpi kuin suomalaisten terveys!

Myös seututerveyskeskuksen toimitusjohtaja Reijo Räsänen ihmettelee hallituksen päähänpinttymää terveydenhuollon säilyttämisestä vahvoilla peruskunnilla, sillä missään muualla Euroopassa ei edes kuvitella, että terveydenhuolto voitaisiin sälyttää niin pienen ihmisjoukon rahoitus- ja järjestämisvastuulle kuin suomalaiset kunnat. Kunnan keskikoko on suomessa 16 500 asukasta eikä se kuntaliitoksilla merkittävästi muutu, sillä lähin eurooppalainen terveydenhuollon rahoitus- ja järjestämispohja on 400 000 asukasta. Vähintäänkin siihen tarvittaisiin 200 000 asukasta, kuten THL on linjannut.

Jos luotamme tuohon eurooppalaisuuteen, meiltä löytyisi tasan yksi (!) vahva peruskunta, joka olisi kelvollinen hoitamaan omat sote -palvelunsa… Kun meillä mieluusti aina vedotaan Eurooppaan, miksi näin keskeisessä asiassa mennään kohti Impivaaraa?

THL:n ja Räsäsen malli olisi maakuntapohjainen järjestelmä, joka hoitaisi perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaaliaalipalveluja, esimerkiksi vanhushuollon. Sama taho voisi maksaa myös sairauspäivärahat, mikä tehostaisi eli järkevöittäisi toimintaa, kun potilaiden jonotusajan kustannukset olisi hoitavan yksikön vastuulla.

Nakkikioskipolitiikkaa

Pitäisi olla jo päivänselvää, että sote -solmun taustalla on kokoomuksen halu yksityistää. Sieltä ei löydy mitään sen jalompaa tavoitetta kuin ideologinen halu ”auttaa” pääomapiirejä. Vaalikeskusteluissa Katainen toki toppuuttelee ja puhuu kauniisti pienistä paikallisista (taksi)yrittäjistä ja jopa kolmannesta sektorista. Ei kai kukaan enää usko tällaiseen?

Pieniä yksityisiä yrityksiä ei ole olemassakaan. Ei siis pitkällä tähtäimellä ja sillä meidän kai pitäisi tulevaisuutta tarkastella. Pienen yksityisen silmälääkäriaseman osakas Timo Kalima kuvaa toimintaympäristöään sattuvasti näin: kaikki nakkikioskia suuremmat yritykset on ostettu pois. Suuruuden ihasnnointi on yleinen kehitys maailmalla. Sijoitusyhtiöt ja medical bisnes ilmiönä saa minut surulliseksi. Siinä ei kilpailla hinnoilla, vaan katsotaan, kuinka paljon potilas tai asiakasyritys suostuu maksamaan.

Näin siis tuskailee pienyrittäjä Kataisen Suomessa.

Pienyrityksistä on turha puhua sellaisilla aloilla kuin terveys, joissa kysyntä on ikuista. Siksi yksityinen terveysbisnes on viime vuosina keskittynyt voimakkaasti. Vapaa markkinatalous johtaa lopulta aina monopoleihin. Siksi on turha puhua pk -yrityksistä terveyspalvelujen tuottajina, sillä ne eivät kauan pysy pk -yrityksinä, ainakaan ilman tehokasta kilpailunrajoituslakia, eikä sellaista ole maailmalla vielä keksitty. Suomen kilpailuviranomaiset ovat täysiä pellejä, siitä meillä löytyy kaunis kukkanen ruokabisneksestä. Kilpailuviranomaiset ovat kuin antidopingviranomaiset – aina askeleen jäljessä.

Jos kuuntelet poliitikkoja, huomaat heidän vaalinalusia lukuunottamatta hehkuttavan pelkästään kasvuyrityksiä. Mehiläinen on loistava esimerkki kasvuyrityksestä. Se vaan menee luonnonlain lailla niin, että vahvempi pienyritys ostaa heikomman pienyrityksen. Jonkin ajan kuluttua siitä tulee keskisuuri yritys ja se ostaa muita entistä innokkaammin. Sitten se onkin jo kasvuyritys, jonka pörssiyritys oitis nappaa. Enkä tässä jaksa enää meuhkata edes veroparatiisikikkailulla, sekin taitaa olla luonnonlaki…

Tai ehkä sen verran paratiiseista, että sinne tuntuvat menevän nykyään kaikkien yksityistettyjen toimialojen voitot, kuten Iltalehden tutkiva journalismi paljasti. Esimerkiksi A-katsastuksen viimevuotisesta 27 miljoonan euron voitosta valtio sai veroja alle 40 euroa. Hyvin ”suunniteltu”. Mutta ei kannattaisi hirveästi ihmetellä, miksei jukisiin palveluihin enää löydy rahaa.

Hallituspuolueet hehkuttavat uudistuksiaan tasa-arvon turvaamisella; kuntauudistuksen jälkeen joka puolella maata saisi samanlaista palvelua. Ei pidä paikkaansa. Meillä olisi edelleen 90-120 erilaista palvelutasoa. Minusta sote -maailman monimuotoisuudeksi riittäisi se 20. Ainakin se on viisi kertaa parempi kuin hallituksen utopia.

Kokemusten perusteella soten tasa-arvo on leikkausten tasa-arvoa. Hennavirkkuslaisvetoiseen Kokoomus-Jyväskylään perustettiin kuntaliitoksien jälkeen uusi (!) virasto, joka ensitöikseen rupesi puolittamaan pitkäaikaissairaiden apuvälinehankintoja. Ensi vuodelle on tiedossa lisää leikkauksia, lupaa kaupunginjohtaja Markku Andersson (kok). Virasto on oikea byrokratian kukkanen, siellä hierarkia näyttää periytyvän jostain 1700 -luvulta. Potilastyöhön laitetut hoitajat puhuvat osastonhoitajistaan ja ylilääkäristä kunnioittavaan sävyyn ja melkein polvistuvat kiitollisuudesta päästessään esittelemään heille asioita.

Gynekologeja Jutalle

Mikä on SDP:n peruste olla mukana sote -uudistuksessa? Puheenjohtaja Jutta Urpilainen paljasti tämänkin: terveyskeskuksiin saadaan näin erikoisterveydenhoitoa, kuten naistentauti- ja laslastentautiasiantuntijoita ja gynekologeja… Samassa haastattelussa kävi ilmi, ettei SDP halua poistaa kela-korvausta yksityislääkäripalveluilta ja että on tärkeämpää satsata päivähoitoon, jossa ei voi tinkiä subjektiivisuudesta, koska lapsella on oikeus päästä varhaiskasvatukseen!

Maikkarin tentissä kysyttiin ovelasti, mistä puheenjohtajat ovat viimeksi terveyspalvelunsa hakeneet. Vain Päivi Räsänen sanoi käyneensä julkisella puolella. Se kertoo jo aika paljon.

Maria G-R lisäsi siihen kuuluisaan puolityhjään aaneloseensa (jonka piti olla suunnitelma Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon tulevaisuudesta) lauseen, ettei uudistus saa johtaa palvelujen yksityistämiseen. Hänen on täytynyt olla selvillä, ettei kokoomus voi semmoista hyväksyä, koska yritysjärjestöt hyppisivät heti silmille. Ja niinhän ne ovat jo tehneetkin. Lause taisi olla vain lisäajan ostoa, jotta päästäisiin turvallisesti vaalien yli. Sitten SDP taipuu tai hallitus kaatuu.

Kumpi valehtelee, Jutta vai Jyrki? Katainen kehuu silmät punaisina, ettei soteuudistus kaatunut yksityistämiseen. Hänellä on näin vaalien alla kova tarve ottaa etäisyyttä liike-elämään, sillä Urpilaisen mukaan uudistus kaatui juurikin tähän ulkoistamisvääntöön.

Marian sepustus sisältää nyt asukasmääränkin, joka hänen mielestään riittäisi vahvoissa peruskunnissa turvaamaan terveyspalvelutuotannon. Se on 20 000 asukasta. Luku on siis kymmenesosa THL:n laskemasta kestävästä tasosta ja kahdeskymmenesosa eurooppalaisesta tasosta. Mutta eihän Maria ole ennenkään THL:n asiantuntemusta tarvinnut. Vanhuspalvelulaissa nähtiin samanlaista välinpitämättömyyttä. Vai olisiko se jo tyhmyyttä, saatte päätellä aivan itse.

Mahtaa Puskan puljua vituttaa ja rankasti. Mahtaisiko edes Pekka Puskan eroaminen saada jotain liikettä hallituksen aivoihin?

Maria naivisti toivoi, että hänen paperinsa hyväksyttäisiin pikaisesti. Tämä jo paljastaa, millaista näytelmää tässä käydään. On se melkoista äänestäjien aliarvioimista. Pitävätkö poliitikot rahvasta todella näin tyhmänä? Tai ehkä he rehellisesti olettavat, että äänestäjät ovat yhtä onnettomia tunareita kuin he itse? Tämä saattaa jopa olla se todennäköisin selitys. Demareiden Maarit Feldt-Ranta sanoi 7.10., ettei sote-esitys valmistu ennen vaalerja. Kokoomuksen Henna Virkkunen lupasi kaksi päivää myöhemmin, että sote-esitys tulee ensi viikolla. Ei tullut.

Terveyden lähettiläät

Yksityistäminen on sote -uudistuksen Troijan hevonen. Sopivasti tänäinen media kertoi, kuinka markkinoilla ja apteekeissakin myynnissä olevista D -vitamiinipillereistä ei välttämättä löydy D -vitamiinia lainkaan. Näin toimii markkinatalous. Valitettavasti tämä ei ole mikään poikkeus vaan ennemminkin sääntö.

Ei ole ihme sekään, ettei julkiseen terveydenhuoltoon löydy lääkäreitä, kun yksityinen puoli huokuttelee heitä rahalla ja keinottelulla. Eivät ole lääkärit sen korkeaeettisempiä kuin muutkaan apinat. Pimeä raha kelpaa useimmille meistä. Hesari paljasti ansiokkaasti, kuinka Attendo tarjoaa tytäryhtiönsä Terveyden Tuottajien kautta lääkäreilleen ”verosuunnittelun” lisäksi toistakymmentä erilaista luontaisetua, muun muassa edullisia asuntolainoja. Kolmessa vuodessa voi tienata 100 000 euroa ilmaista rahaa! Niin loistava idea, että täällä apinametsässä pää melkein räjähtää moisen luovuuden säteilyssä.

Ei ole ihme, ettei julkinen talous toimi, kun koulutamme kalliisti ammattilaisia, joita sitten kiinnostaakin enemmän rahan- kuin työnteko.

Se, että tällainen toiminta on jopa laillista, ei todista hyvinvointivaltion olemassaolosta. Elämme mieluummin pahoinvointivaltiossa. Ehkä se on kokoomuksen tarkoituskin, koska näin tyhmiä kansalaisia voidaan painostaa yksityistämisen kannalle. Kohta meillä onkin sitten vain yksityisiä sairaaloita, joissa elvytyshuoneen(kin) ovella kysytään ensin pankkitilin saldoa ja vasta sitten kytketään piuhat latinkiin. Yliopistot on nekin jo ovelasti yksityistetty, joten yliopistosairaalatkin saadaan helposti buumiin mukaan. Neuvottelut on varmaan jo aloitettu.

Kuvaava tuo yrityksen nimikin: Terveyden Tuottajat. Se on mainio esimerkki markkinatalouden kaksinaismoralismista. Todelliset tarkoitukset naamioidaan positiivisten sanojen taakse.

Yksi esimerkki yksityisen terveystalon erinomaisuudesta. Pihlajalinna Oy:n toimintafilosofialla toimiva Jokilaakson Terveys Oy kieltäytyi kaksi kertaa ottamasta vastaan maaseudulla asunutta vanhaa naarasapinaa, joka oli satuttanut päänsä lokakuun alkupuolella. Ambulanssi oli käynyt pihassa kaksi kertaa ja lähtenyt kaksi kertaa tyhjänä pois neuvoteltuaan osakeyhtiölääkärin kanssa. Yksi perusteluista oli se, että Jämsässä menee röntgen kiinni kello 15, joten ei mummelille olisi voinut mitään tehdä! Kolmannella ambulanssikäynnillä mummo olikin jo koomassa massivisen kallonsisäisen verenvuodon seurauksena.

Olisiko SRV kasvuyritys? Ainakin se on Suomen johtavia rakennusalan konserneja. SRV:n toimitusjohtaja Jukka Hienonen hurskastelee mediassa lausuen, ettei Suomi pärjää nykymallilla. Olen samaa mieltä Hienosen kanssa. Niin kauan kuin rakennusyrittäjät pystyttävät Suomen täyteen hometaloja, emme todellakaan pärjää. Ei sitä mikään kansantalous kestä. Kuin ohimennen Hienonen samalla syyllisti hartiapankkirakentajat harmaan taloiden pahimmiksi pesäkkeiksi!

Jo on isolla herralla kanttia. Ketkä sitä ihmiskauppaa rakennustyömiehillä käyvätkään? Tämä kertoo vain siitä röyhkeydestä, jota suuryritykset harjoittavat. Sama valitus kuultiin K- ja S-ryhmän pomoilta, kun valtiovalta suunnittelee markkinaosuuslakia. Meillä ei olisi enää jatkossa mahdollisuutta suosia kotimaisia elintarvikkeita. Voi vittu, mitä paskaa. Yhtäkkiä sitä ollaan niin huolissaan kuluttajien ruokalaskusta. Mutta sama valitus se tulee pankeistakin. Finanssiyhtiö OP-Pohjolan pääjohtaja Reijo Karhinen uhkasi viedä pankkinsa ulkomaille, jos rahoitusmarkkinavero otettaisiin meillä käyttöön. Tervemenoa vaan. Mutta Katainen pelästyi Karhista, eläkeyhtiöitä ja Finanssialaa niin, ettei haluakaan enää kuulua EU -ytimeen!

Rahoitusmarkkinaveroa Katainen harkitsee oikein urakalla. Kuntauudistus sen sijaan pitää panna pakettiin päätä pahkaa. Ymmärrät varmaan, mistä se kenkä puristaa.

Julkista rakentamista ei taida enää olla olemassakaan. Ennen kaupungit sentään rakensivat itse suuren osan tarpeistaan. Tiedän sen varsin hyvin, sillä isä työskenteli kaupungin työmailla eri puolilla kaupunkia. Sitten sekin toimiala ulkoistettiin ja nyt ollaan markkinoiden armoilla. Kokoomus haluaa terveysalalle samanlaisen lopputuleman.

– – –

Jutun muut osat: osa1, osa3, osa4, osa 5

Mainokset

~ Kirjoittanut simpanssifilosofi : 25.10.2012.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: