EUROviisut 2014

 

Boko Haram kaappasi yli 200 tyttöä Nigeriassa. Medianäkyvyys oli taattu ja USA lähetti paikalle asiantuntijoita sekä tiedustelukoneen, vaikka järjestö on tehnyt iskujaan vuosikausia. Otsikko Ylellä: Boko Haram surmasi jälleen koululaisia Nigeriassa. Tästä jo tietää, että kaikki tapetut olivat poikia. Turkissa kuoli kaivosonnettomuudessa yli 270 ihmistä, kaikki miehiä. Jos mukana olisi ollut naisia, lööpit olisivat kertoneet 270 ihmisen kuolleen, joista kymmenen on naisia.

Naisuhrit näkyvät, miesuhrit ovat näkymättömiä.

Hävettää olla eurooppalainen. Hävettää olla ihminen. Aivan erityisesti nyt hävettää olla suvaitsevainen.

Suvaitsevaisuus, eikös se ole sana, jolla euroviisuiluakin suitsutetaan? Kilpailua pidetään jopa homojen ikiomana kokoontumisjuhlana. Se näkyi myös Kööpenhaminan ensimmäisen semifinaalin alussa, jossa neljän välähdyksen muodossa muisteltiin edellisvuoden tähtihetkiä. Yksi niistä oli Krista Siegfridsin ja Reetta Korhosen suudelma. Olisin minäkin mielelläni Reettaa suudellut, sen verran kuumasta artistista on kysymys. Pisteet Kristalle, hyvä että edes tämä esityksestään muistetaan. En silti ymmärrä, mitä kummallista kahden naarasapinan suutelossa on. Siinä voisi olla pienen kohun paikka, jos euroviisuareenalla miesbändi rupeaisi kesken esityksen oikeasti toisiaan panemaan. Sitä odotellessa!

Hitlerin jalanjäljissä

Tähän suvaitsevaisuushehkutukseen tietysti sisältyy sisäänrakennettu dilemma. Eivät homot ole sen suvaitsevaisempia kuin mikään muukaan seinästä irtirepäisty satunnainen ihmisryhmä. Homoissa on yhtä paljon rasistisia idiootteja kuin meissä muissakin apinoissa.

Ehkä ei siis pitäisi olla yllättynyt siitä, että ”sivistysvaltio” Tanskan pääkaupunkiin kokoontunut euroviisukansa buuaa ihanille venäläiskaksosille ja hurraa ukrainalaisesitykselle, jossa vähäpukeinen Mariya juoksuttaa urosapinaa oravanpyörässä. Vaikka kuinka yrittää ymmärtää ihmislajin lajityypillistä käyttäytymistä, niin pistäähän tällainen käytös vihaksi.

Kööpenhaminalaisyleisön olisi voinut aivan vaivatta siirtää 1930 -luvun Berliiniin Heil Hitleriä huutamaan. Jos jokin osallistujamaa olisi tarvinnut suvaitsevaisuutta ja halauksia, niin Venäjä. On vaan niin helppo mennä hysteriaan mukaan. Meidät on laumaeläiminä helppo hysterisoida milloin minkin ”hyvän” asian taakse. Hitlerkin tavoitteli rauhaa Eurooppaan. Saksan johtama EU on samalla asialla ja keinotkin ovat osin vanhaa perua: laajentumispakko ja usko oman kulttuurin ylemmyyteen.

Oikeastaan Saksa on EU:n avulla saanut kaiken mitä Hitler havitteli. Eivät 1930 -luvun saksalaiset sen tyhmempiä olleet kuin nykypäivän eurooppalaisetkaan. Omaa rajallisuutta on vain kovin vaikea itse huomata.

Olemme säälittäviä apinoita, koska emme osaa ajatella itse niillä mahtavilla aivoillamme, jotka evoluutio on meille lahjoittanut. Laumaeläiminä jätämme aivojen käytön johtajille, olivat nämä kuinka vähä-älyisiä tahansa. Mainion esimerkin paljastaa tutkimus, jonka mukaan enemmistö suomalaisista kannattaisi Natoon liittymistä, jos johtavat poliitikot niin suosittelisivat.

Itseltä kyllä laimeni mielenkiinto euroviisuihin tämän fasistisen buuaksen myötä. Vittu että ihminen on tyhmä eläin! Mitä mieltä on panna kaksi nuorta naarasta kärsijän osaan, vaikka sattuisi olemaan mitä mieltä tahansa kyseisen maan politiikasta. Moisesta puuttuu empatian taju kokonaan. Buuaajat eivät miettineet hetkeäkään, millaista olisi itse olla kuuntelemassa moista kepitystä. Ai niin, mutta tämä suvaitsevainen yleisöhän ei tiedä, että venäläiset ole ihmisiä…

Aika näyttää, kylvettiinkö kolmannen maailmansodan siemen kööpenhaminalaisessa B&W hallissa toukokuussa 2014.

Tällä kertaa en viisuyleisön rasistisuudesta masentuneena jaksa kommentoida kaikkia laulukilpailuun osallistuneita maita. Kerron vain omasta mielestäni huippukastiin yltäneet esitykset sekä toisaalta pahnanpohjimmaisiksi eli Arhinmäkeä mukaellen luokkaan ”hirveää sontaa” tai Stubbia mukaellen ”vittu mitä paskaa” -luokkaan jääneet viisukappaleet.

Huiput

Romania. 35 -vuotias Paula Seling oli edustamassa maataan jo kolmannen kerran yhdessä OVI -miehen kanssa. Tuloksena oli seuraava sija heti Softenginen jälkeen. Vuonna 2010 kirjoitin näin: yhdestä yöstä Paulan kanssa voisi uhrata taivaspaikkansa. Lupaus on edelleen voimassa, semminkin kun en usko mihinkään taivaspaikkoihin. Minimekko ja antelias dekoltee eivät voi olla väärässä. Oikeasti on vaikea kuvitella kauniimpaa naista kuin Paula. Jo sillä pääsee apinametsässä pitkälle, eikä kilpailukappale ollut tälläkään kertaa hullumpi, nostattihan se ihokarvat(kin) pystyyn. Onko Paula 90-60-90?

Puola. Jokainen rehellinen heteromies tietää, miksi Puolan naaraat ylsivät näin korkealle eli 14. sijalle. Jokainen ruumistaan häpeämätön nainen on laulun arvoinen, varsinkin jos se ruumis on puolalaiskaunotarten tasoa. Slaavitytöt kansallispukuineen, letteineen ja tisseineen, eihän tätä voi olla rakastamatta. Biisikin oli täynnä iloa. Tällaista Eurooppa tarvitsee! Kappaleen esitti virallisesti duo Donatan&Cleo, mutta puolalaiset olivat aivan oikein tajunneet, ettei Donatan -urosta kannata lavalle päästää. Olisi vain pilannut koko shown.

Venäjä. Näiden kaksosten kanssa kun pääsisi sänkyyn! Tolmachevy Sisters. He kyllä haastavat tiukasti Romanian Paulan, mutta odotetaan vielä heidän kypsymistään. Mieluusti uskoisi yhteenkietoutuneiden blondiponinhäntien aitouteen. Muodot ovat kovasti kohdillaan, sen paljasti niin tarkkaan harkittu dekoltee kuin vesirajahalkaistut mekotkin. Mielellään tätä kuuntelee ja moni muukin on ollut samaa mieltä, sijoitus seitsemäs.

Portugali. Suzy -blondi ei päässyt edes finaaliin, vaikka julisti, että haluan olla sinun. Eivät siinä auttaneet sen paremmin komeat rumpu-urokset kuin lambada -tahditkaan, ei rotusääret paljastanut minimekko, eivät punahuulet tai edes korkokengät, mukaläpinäkyvästä koltusta nyt puhumattakaan. Portugali oli niitä harvoja maita (Ranskan, Italian ja Montenegron lisäksi), joka esiintyi omalla kielellään. Siitäkään ei pisteitä herunut.

Espanja. Kaunis, kaunis tummaverikkö Ruth Lorenzo esitteli tissiensä ohella kuinka sateessa tanssitaan. Tämä jo melkein päihittää Romanian Paulankin? Hieno veto ja lisäpisteet siitä, että Ruth esiintyi lavalla aivan yksin. Lopputuloksissa hän kiilasi itsensä juurikin suomipoikien eteen.

Irlanti. Ei yltänyt finaaliin irlantilainen Can-linn yhtyekään, vaikka solistina oli tyrmäävän eksoottinen kaunotar Kasey Smith. Otsanauha oli pisteenä iin päällä. Lavalla pyöri kaksi turhaa urostanssijaa. Ohjaaja näytti aivan liian vähän viulistineito Denice Doylea ja kahta taustalaulajablondia, joiden henkilöllisyyttä oli mahdoton selvittää. Miksiköhän?

Sveitsi. Viheltelevä partauros Sebalter ilakoi urosbändinsä kanssa soittaen itse välillä viuluakin. Tästä jos mistä tulee hyvälle tuulelle. Loppusijoituksensa oli kolmastoista eli huonompi kuin Suomen.

Kreikka. Onko tämä ILOINEN bailubiisi koko kisan paras? Ehkäpä, mutta silti näille kolmelle urokselle heltisi vasta 20. sija! Lavalla keikaroi duo Freaky Fortune yhdessä räppäri RiskyKiddin kaa vahvistuksenaan taitava trampoliinihyppijä Arthur Geremyan, uros tietysti hänkin. RiskyKiddin erityiseksi ansioksi on luettava, että hän on harrastanut seksiä museossa pahimpaan ruuhka-aikaan. Tietolähde ei kerro, oliko kyseessä homo- vai heterosessio.

Saatoit ehkä jo tehdä johtopäätöksen, että pidän iloisesta musiikista enkä rakkauden tai sen puutteen tuskaa valittavista balladeista. Siksi yksikään kisan mitalisijoille yltäneistä maista ei ole tällä listallani. Järjestykseni on lähes nurinniskainen versio esimerkiksi Martti Heikkisen listasta.

Hirveää sontaa

Tähän kategoriaan päätyivät seuraavat esitykset. Ja ne todella olivat surkeita!

Armenia. Uros areenalla. Maa sijoittui lopputuloksissa neljänneksi, mitä on täysin mahdoton ymmärtää. VMP

Latvia. Kolme urosta ja ylipainoinen naaras. Kakunpaisto ei kolahda eikä tämä onneksi päässytkään finaaliin.

Belgia. Läskiuros uikuttaa äidin perään. Onneksi tämäkin tippui loppupeleistä.

Moldova. Kummalliseen kolttuun pukeutunut naaras laulaa villistä sielusta. Hohhoijaa!

San Marino. Melkein blondi ja melkein kaunis Valentina valkoisessa hameessaan avoimen dekolteensa kanssa, mutta kun ei kolahda niin ei kolahda.

Montenegro. Rakkaani, yhä odotan haikailee urosapina ja naaras rullaluistelee taustalla. Ei tässä ollut mitään muuta hyvää kuin luistinten jäljet lasilattiassa.

Unkari. Sukulaiskansamme syyllistyy miesvihan levittämiseen. Modernit apinat toki jo tietävät, että miehet joutuvat parisuhteessa törkeän pahoinpitelyn tai henkirikoksen yrityksen uhreiksi useammin kuin naiset.

Malta. Onko tämä jotain tosi surkeaa folkpoppia vai mitä?

Norja. Kaljamahaansa esittelevä urosapina uikuttaa korkealta mutta eihän tällaisella esityksellä lentoon pääse.

Liettua. Ei päässyt loppukahinoihin tämä miestä kuonoon lyttäävä, nahkaunivormunsa sisään piilotettu kaunis ja väkivaltainen naaraskaan. Mies ei olisi tällaista vastakkaisen sukupuolen alistamista voinut edes esittää.

Saksa. Ilman karsintoja finaaliin päässyt eliittimaa Saksan kipale ei jaksa kiinnostaa, vaikka lavalla seisoo kolme naarasta. Mutta kun laulajalla on kynitty tukka ja jalassa leggingsit (!) sekä kontrabassonsoittajalla housut, niin roskakori odottaa. Ainoa ilonpilkahdus tässä oli haitarityttö, joka oli ymmärtänyt vetäistä mekon yllensä… toki parempi olisi tietysti ollut ilman sitä.

Iso-Britannia. Antelias dekoltee ei pelasta surkeaa esitystä. Mahtipontinen Universumin lapset saa ihokarvat(kin) kuihtumaan. Miksi musta naaras kelpaa näissä kisoissa vain taustalaulajaksi?

Suomi ei päässyt kummallekaan listalla, mikä ei tarkoita, etteivätkö softispojat olisi olleet hyviä. Se nyt vaan on niin, että miesten pitää olla kymmenen kertaa naisia parempia menestyäkseen. Siitä kertoo myös Ranskan jääminen jumbosijalle kahdella (!) vaivaisella pisteellä, joista toinen sentään tuli Suomesta. Biisi kuitenkin oli tanssittavan raikasta viiksikamaa alkuperäiskielellä esitettynä. Ei Ranska todellakaan näin huono ollut. Se oli yhtä lähellä päästä huippuluokkaani kuin Alankomaat oli pudota VMP -luokkaan. Ja Eurooppa äänesti Alankomaan toiseksi!

Partajeesustelua

Euroviisuvoitto meni siis Itävaltaan. Ei kai kukaan ole voinut tältä tiedolta välttyä, kun ”suvaitsevainen” media on rummuttanut Conchita Wurstia suvaitsevaisuuden voittona. Taiteilija itsekin tekee hahmollaan politiikkaa lähettämällä viestin Putinille: Meitä ei voi pysäyttää!

Siiskö drag -artisteja ei voi pysäyttää? Mihin heidät pitäisi pysäyttää? Wienin rautatieasemalleko? Drag -hahmo on Tom Neuwirthin luoma mielikuva, jonka pääasiallinen tarkoitus on hankkia Tomille rahaa. Sitten tulevat ne apinat, jotka näkevät hahmossa sukupuolistereotypioita murskaavan olennon, kuten Ilta-Sanomien nimettömänä pysyttelevä toimittaja luonnehtii. Sukupuoli on hänen mielestään siis stereotypia?

Minun on vaikea ymmärtää hysteriaa, joka tähän Conchitaan liittyy. Ensin buuataan venäläisille ja sitten hurrataan partajeesukselle. Yleisö osoitti, kuinka samaan aikaan voi olla sekä suvaitsevainen että suvaitsematon.

Ikään kuin kansa ei olisi koskaan aiemmin drag -artistia nähnyt! Tom kun ei halua olla nainen eikä hän ole oman ilmoituksensa mukaan edes transgenderi. Hän on tavallinen mies, joka pukeutuu naiseksi, maalaa naamalleen näyttävän parran ja osaa laulaa kuin naiset. Sitten hän on keksinyt julistautua suvaitsevaisuuden sanansaattajaksi, mikä tässä nykyisessä psykososiaalisessa ilmapiirissä saa osan ihmisistä sekoamaan.

Minuun tällainen rahastus ei tehoa. Oikeasti suvaitsevaisten ei tarvitse tehdä itsestään numeroa. Ei Nelson Mandelakaan kulkenut esiintymislavoilla kehumassa suvaitsevaisuuttaan. Hän oli sellainen. En ole kovinkaan vakuuttunut, että Tom selviäisi suvaitsevaisuustestistä eikä sitä läpäisisi suurin osa hänen faneistaankaan. Palataan asiaan sitten, kun wieniläisestä Vienna -naaraasta tulee yhtä hypetetty ikoni kuin Wurstista…

Jos Itävallan kappale todella edustaisi suvaitsevaisuutta, niin euroviisuvoiton myötähän me voimme lopettaa höpinät suvaitsemattomuudesta!

Ihmettelen, kuinka Tomin ylinäytteleminenkään ei häiritse ihmisiä. Useimmiten olemme tottuneet siihen, että drag -viihde on positiivista iloittelua naiseudella. Jussi Vatasen keksimä Antsku -hahmo viehätti realistisuudellaan. Mutta Tom menee negaation puolelle syyllistämällä ja sääliä kerjäämällä. Viisujuontaja, aivan ihastuttava Lise Roennekin meni täysin lankaan halatessaan Conchitaa kuin koulukiusattua tyttöä yleisön keskelle rakennetussa green roomissa.

Conchita on kuin Mie romahan potensiin miinus kymmenen. Hahmo ”itki” koko pistelaskun ajan käsi suun edessä. Hänet piti taluttaa lavalle voiton selvittyä. Harvoin yksikään oikea nainen on näin avuttomaksi ja ”tunteelliseksi” heittäytynyt.

Suomalaisetkin viisuselostajat menivät sekaisin nimittämällä Tomia naiseksi. Näin meitä huijataan. Yksi huijaus oli Conchitan esityksen lavastaminen jumalalliseksi ilmestykseksi. Valo tuli taivaasta ja kirkasti korokkeelle asetellun partajeesuksen usvan keskellä. Aika moneen ylösnousemusnäytelmä näyttää tehonneen.

Itku on paras ase

Itku on tullut politiikkaan. Conchitan lisäksi siihen on turvautunut suuri joukko naaraita. Kaikki muistamme kuinka Hillary Clinton turvautui kyyneliin, kun oli voitettava New Hampshiren vaalit. Muistamme, kuinka naiset itkivät Jutta Urpilaisen hävittyä puheenjohtajavaalin. Jopa ministeri Susanna Huovinen vuodatti kyyneliä demokratian vuoksi.

Sitä et ehkä tiennyt, kuinka koko Euroopan kruunaamaton kuningatar Angela Merkel purskahti vollottamaan, kun Barack Obama ja Nicolas Sarkozy yrittivät painostaa Saksaa tekemään enemmän velkakriisin koettelemien euromaiden tukemiseksi…

Sitäkään tuskin tiesit, että kaunein viisupisteiden antaja tuli tänä vuonna Moldovasta.

Mainokset

~ Kirjoittanut simpanssifilosofi : 16.05.2014.

Yksi vastaus to “EUROviisut 2014”

  1. Tärkeää on huolehtia siitä, että keskeisiä arvoja kuten tekopartaisen peruukkipäisen mustalla värillä silmänsä reunustaneen miehen drag-showta kauhistellaan kuin maailmanlopun ennettä. Että parrakasta miestä pitkässä kaavussa http://flickrhivemind.net/Tags/kandura/Recent , parrakasta mustaksi hiuksensä värjännyttä mustalla silmänsä reunustanutta pitkätukkaista miestä http://givethemhorns.deviantart.com/art/Tuomas-Holopainen-61676062 taivastellaan kuin maailman seitsemättä ihmettä. Että parrakas mies mekossaan leijuu katoaa taivaisiin kohti utopiaa http://www.youtube.com/watch?v=2X8godONjC4 , että partasuu miehet pitkissä hameissaan tuovat pelastuksen, vapautuksen, rauhan ja suvaitsevaisuuden päälle maan ja että parrakkaalla miehellä mekossa kauppa kannattaa http://www.youtube.com/watch?v=V5CNjT3FT6g . Meitä partasuuhamemiehiä yhdessä posliininahkahousublondien kanssa ei pysäytä enää mikään, me nousemme kuin fenix, nostamme nyrkimme ilmaan ja taistelemme kuolemaan saakka, tulemme ja valloitamme lopulta koko maailman http://www.youtube.com/watch?v=OCOGy0CvR9Y

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: