EUROVIISUJEN TASA-ARVO(TTOMUUS)

Tasa-arvo edistyy: nainen puhalsi 5.6 promillea, käveli omin jaloin poliisiautoon.

Euroviisuilua on harrasteltu Euroopassa enemmän tai vähemmän hampaat irvessä jo 60 vuoden ajan. Maaliskuun lopussa Lontoossa järjestettiin oikein juhlakonsertti merkkivuoden kunniaksi. Hyvin pienellä näkyvyydellä juhlaa vietettiin, ei ainakaan tänne Apinametsään siitä pienintäkään inahdusta kantautunut.

Jossakin vaiheessa euroviisuista tuli enemmän politittinen kuin taiteellinen tapahtuma. Vai onko se koskaan taidetta nähnytkään? Ehkä silloin, kun paikalla oli sinfoniaorkesteri. En ole niin vanha, että muistaisin alkuaikojen tapahtumia. Heiveröisiä mielikuvia on jo Marion Rungin Tipitiistä ja hieman vahvempia Katri-Helenan letkajenkkakohusta. Minne tuuli kuljettaa oli suomalaisyleisön suosikki, mutta asiatuntijaraati lähetti Napoliin Viktor Klimenkon jo etukäteen tuhoontuomitun Aurinko laskee länteen -balladin. Siitä lähtien olen ollut allerginen tuollaisille valitusvirsille. Viktor jäikin ilman pisteitä, joten sijoitus oli viimeinen. Suomalaisia jäi risomaan se, että viisut voitti erittäin kauniin ranskalaissblondi France Gallin esittämä letkajenkkamainen Vahanukke – joka on myöhemmin valittu yhdeksi kaikkien aikojen euroviisuksi.

Skandaalit ja sensuuri eivät olleet vieraita asioita 60 -luvun euroviisu-Suomessa. Vuoden -63 karsinnan parhaana esityksenä pidettiin yleisesti Tamara Lundin kappaletta Olen mikä olen. Tuomarit kuitenkin jättivät Tamaran kolmanneksi ”eroottisen esityksen ja paheellisesta elämästä kertovien sanojen” vuoksi!

Se siitä euroviisujen suvaitsevaisuudesta.

Ruotsi siis voitti jälleen tänä vuonna iloisella ja rytmikkäällä biisillä. Miksi suomalaisten on niin vaikeaa tehdä positiivisia ja tarttuvia sävellyksiä? Melkoinen valituskokoelma oli taas tämänvuotinenkin esityksemme.

Saako antaa vinkin. Etsikää ulkomailta (vaikka Ruotsista) hyvä säveltäjä ja antakaa kappale Maria Lundin, Suomen parhaimman ja kansainvälisimmän artistin, esitettäväksi. Saataisiin tuota puolen vuosisadan takaista epäoikeudenmukaisuutta samalla hieman hyvitettyä.

Aina Suomen pitää

Milloin oppisimme sen verran realismia, että viisujen etukäteishypetyksellä olisi edes jotain tarttumapintaa todellisuuteen? Joka vuosi löydämme jonkin salaisen ”viestin”, jonka perusteella voittomme on ”varma”. Tai ainakin media pitää huolen siitä, että lukijat kuvittelevat kaikkien muiden uskovan Suoemn voittoon. Tämä vuosi ei ollut mikään poikkeus. Tekisi mieli sanoa, että hysteria oli ennätys lajissaan.

Onhan se hienoa, että edustajamme ovat kehitysvammaisia. Siitä olen samaa mieltä hypettäjien kanssa. Mutta siihen se sitten jääkin, sillä edustuskappale nyt vaan oli huono. Selitys, ettei Eurooppa ollut valmis punkille, on niin väärä. Ei Eurooppa voi olla valmis punkille, koska sellainen kappale ei olisi enää punkkia. Punk pyyhkii valtavirtamusiikilla persettään. Se on perusolemukseltaan undergraund -musiikkia. Se tekisi itsemurhan voittamalla euroviisujen kaltaisen elitistisen ja rahalla kyllästetyn paljettikisailun.

Pentti Kurikan Nimipäivät on varmaan hyvä punkbändi, mutta tuskin se on Euroopan paras, kuten selostajapersoona Cristal Snow hehkutti. PKN antoi varmaan parisataa haastattelua, mutta ei se kerro mitään kilpailukappaleen hyvyydestä tai punkin suosiosta Euroopassa. Koko hysteria syntyi vain siitä, että media halusi juttuja kehitysvammaisten bändistä. Miksi niin PKN itse kuin mediapersoonatkin viestivät, ettei suosion taustalla ole vammaisuus, vaan punk? Silloinhan itse asiassa kielletään asia, jonka puolesta taistellaan.

PKN:n valintaa perusteltiin tasa-arvolla. Vammaisia pitää kohdella samalla tavalla kuin kaikkia muitakin. Yhtye itsekin painottaa, että heitä tulisi kohdella samalla tavalla kuin kaikkia muitakin. Toiveen oikeellisuudesta kaikki varmaan ovat samaa mieltä.

Punkkareitamme ei kuitenkaan kohdeltu tasa-arvoisesti. Jos tavallinen punkkariporukka olisi osallistunut Suomen karsintoihin, se tuskin olisi päässyt edes loppukilpailuun. Ja kenelle muulle euroviisuhäviäjälle on järjestetty torilla tavataan -juhlat?

Feministit pitävät rikoksena sitä, että miehet kehuvat naisia. Se on hedän mielestään ylistämällä alistamista. Loogisesti voidaan ajatella, että ylistämällä alistamista on myös se, kun ”normaali” ihminen kehuu vammaista. Onko yletön hypetys sittenkin vain vammaisten hyväksikäyttöä ja suvaitsevaiston oman erinomaisuuden korostamista? Välittikö ylenmääräinen hype bändin jäseille aivan väärät odotukset menestysmahdollisuuksistaan? Kuka oikeastaan on vastuussa soittajien pettymyksestä ja kyynelistä? Laulaja Kari Aallon kärsimys purkautui viisufinaalia luonnehtivaan kommenttiin:”fucking lässytysmusiikkia, jota oli pakko kuunnella monta tuntia eikä päässyt edes tupakalle”.

Termi ”kansainvälinen viisufani” sai mediassa vallan kummallisia sisältöjä. Toisaalta heitä haukuttiin, kun eivät syttyneet Suomen edustajille. Toisaalta suvaitsevaiston twitter-raivoajia nimitettiin myös ”kansainvälisiksi viisufaneiksi”. Faneja siis näyttää riittävän yhtä moneen junaan kuin feministejä…

Media eli toimittajat näyttävät kirjoittelevan aivan omiaan. Laura Peräsalon mielestä PKN:n putoaminen oli ”yllätyshäviö, josta suomalaiset pettyivät pahasti”. Mikä oikeuttaa tällaiseen sanavalintaan, kun jutussa olleen nettikyselyn mukaan vain 14 prosenttia suomalaisista yllättyi? Saman aviisin Mari Pudas innostui vielä 16 tuntia myöhemmin väsäämään samansisältöisen jutun, jonka mukaan ”suomalaiset pettyivät pahemman kerran”. En minä ainakaan pettynyt.

Ei löydy tasa-arvoa vammaisbändienkään keskuudesta. Tiesitkö edes, että kehitysvammaiset perustivat Rovaniemellä jo vuonna 1988 yhtyeen nimeltä Oma Bändi. Se on esiintynyt Japanissa saakka. Eivät PKN:n pojat olleet edes ainoat viisujen vammaisesiintyjät. Jostakin syystä suomalainen media ei hehkuttanut lainkaan Puolan Monika Kuszyñskaa, joka ansiokkaasti esitteli sääriään pyörätuolissa.

Oikeassa olemisen pakko

Jossain vaiheessa euroviisuista tuli homotapahtuma, ties mistä syystä. Pian kilpailua ruvettiin markkinoimaan suvaitsevaisuudella, vaikka homot eivät ole yhtään sen suvaitsevaisempia kuin ihmiset keskimäärin. Tämä on tullut varsin selväksi kahtena viime vuonna, kun katsomossa on buuattu kovaäänisesti Venäjän esityksille. Ei kai tarvitse enää ihmetellä, mistä se paljon vihattu vihapuhe kumpuaa.

Vihapuhe kumpuaa oikeassa olemisen pakosta, mikä näyttää olevan ihmisen lajityypillistä käyttäytymistä. Erityisen mainiosti se näkyy uskonnoissa, mutta yhtä hyvin se hajottaa avioliittoja ja synnyttää sotia. Eurooppalaiset eivät ole millään muotoa vapaita tästä ominaisuudesta. Jos historiaa muistelee, taidamme olla aivan kärkipäässä mitä sotimisintoon tulee. Tunne on meissä niin syvällä, ettemme edes opi mitään historiasta. Piirre loistaa olemassaolollaan yhtä voimakkaana niin Angela Merkelin kuin Vladimir Putinin otsakurtuissa.

Eurooppa kehuu kristillisellä perinnöllään. Eurooppalaiset kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä kuin muut. Tämä antaa meille oikeuden opettaa muita elämään ”oikein”, mikä tarkoittaa toimimista eurooppalaisten tavalla. Melkoista ylimielisyyttä eikä lainkaan monikulttuurisuuden kunnioittamista.

Itävallassa oli pakko ottaa käyttöön buuausääniä vaimentava tekniikka tv-lähetyksissä, koska suvaitsevainen finaaliyleisö osoitti jälleen kerran sivistymättömyytensä. Venäjän upea Polina Gagarina itki vuolaasti, kun viisuyleisö buuasi useaan otteeseen hänen esitykselleen ja pistepotilleen. Suvaitsevaisto ei näköjään kestä edes demokratiaa. Ihanko totta kilpailujen teemana oli siltojen rakentaminen, hah!

Yleisön käyttäytyminen selittää, miksi Natsi-Saksassa pääsi käymään niin kuin kävi – kansan hurratessa. Tavallisella apinalla ei näytä olevan kovinkaan kummoinen logiikantaju. Samaan aikaan, kun Polinalle buuattiin, Israelin pojat saivat suomalaisselostaja Aino Töllisen pöksyt kastumaan ja yleisö palkitsi heidät raikuvin suosionosoituksin – siitä huolimatta, että Israel on rikkonut kansainvälisiä sopimuksia ja polkenut ihmisoikeuksia moninverroin pahemmin ja pidempään kuin Venäjä konsanaan.

Ilona Vehmaksen mukaan viisumedia suorastaan villiintyi Israelin esityksestä. Suomalaismedia jaksoi myös moneen kertaan kaataa syyn PKN:n putoamisesta Itä-Euroopan niskaan. Länsi on hyvä, itä on huono, näin meitä kasvatetaan. Jos PKN olisi tajunnut Conchita Wurstin tapaan kovaäänisesti haukkua Putinia, finaalipaikka olisi ollut varma.

Miksi Israel ylipäätään on mukana eurooppalaisessa kilpailussa, en ole koskaan ymmärtänyt. Jos olisimme tasa-arvoisia, ottaisimme mukaan myös palestiinalaiset. Oikeastaan on melko vanhanaikaista, että valtiot ylipäätään ovat kisaamassa keskenään, eikös nationalismi ole kuollut ja syvälle kuopattu aate kansainvälisyyttä pursuilevassa Euroopassa?

On kaiken kaikkiaan masentavaa, että eurovisuista on tullut tällainen rasistinen tilaisuus. En edes viitsinyt seurata finaalia suorana, olisi tullut vain paha mieli ja uneton yö. Ainoa syy katsoa finaali Areenasta on naiskauneus, jota tässä kilpailussa ei vielä ole keksitty kielltää.

Tissit ja tasa-arvo

Itävallan tasa-arvoisia euroviisuja juonsi kaunotarkolmikko Arabella Kiesbauer, Mirjam Weichselbraun ja Alice Tumler, joitka kaikki vuorollaan tarjoilivat anteliaita näkymiä rintavakoihinsa. Ehdottomasti parhaat hetket tarjosi Alice, kiitokset hänelle! Arabella on lisäksi saksalainen Playboy -historiansa. Vaan hyvin oli Google saatu sensuroimaan hakutuloksista kaikki hänen nakukuvansa.

Ei sekään ole tasa-arvoista, että rumia naisia niin harvoin päästetään näille estradeille. Tasa-arvovaltuutetulla olisi taas töitä.

Jäin taas kerran ihmettelemään, kuinka tällä tasolla lähes kaikki apinat lavalla turvautuvat käsimikkiin, joka estää kauneuden esteettömän ihailun. Luulisi ammatti-ihmisten pystyvän esiintymään molemmat kädet vapaina. Jos oikein muistan, vain Espanjan naaraalla oli rohkeutta käyttää poskimikkiä.

Niin, se tasa-arvo. Nykyisellä ”tasa-arvo”-käsitteellä ei tietenkään ole mitään tekemistä todellisen tasa-arvon kanssa. Ei se ole tasa-arvoa, että miesten ja naisten lukumääriä lasketaan mielivaltaisesti rajatuissa ryhmissä, joihin apinat ovat päätyneet yksilöllisten ominaisuuksiensa perusteella. Toki se on kätevää tasa-arvolla politiikkaa tekevien kannalta, koska näin ”ongelmia” riittää ikuisesti.

Käytän nyt kuitenkin tätä nykyistä tasa-arvon määritelmää, jonka mukaan naisia pitää olla joka paikassa vähintään puolet apinoiden kokonaismäärästä. Ensimmäinen ongelma tulee jo tuon kokonaismäärän määrittelyssä. Tarkoittaako se euroviisukontekstissa vain solistien määrää vai lasketaanko kaikki lavalla pyörivät apinat mukaan? Ja miten otetaan huomioon taustajengi, erityisesti säveltäjät, sovittajat ja sanoittajat?

Lähestyin ongelmaa helpoimmalla tavalla, kuten feministitkin tekevät. Laskin siis eri maiden kaikki lavalla pyörivät esiintyjät mukaan riippumatta siitä, millainen heidän panoksensa esityskokonaisuudessa oli.

TADAA. Tässä ovat euroviisujen epätasa-arvosta kertovat luvut vuonna 2015: 92 urosta ja vain 77 naarasta! Luulen, että jos säveltäjät ja muut ammattilaiset otettaisiin mukaan, epätasa-arvo vain korostuisi. Jos tarkastellaan 10 parhaiten menestyneen maan solisteja, niin sieltä löytyy kerrassaan 15 miestä, mutta vain viisi naista. Mitä järkyttävää menneisyyden löyhkää!

Euroopan tasa-arvoviranomaisten tulisi pikaisesti puuttua asiaan, etteivät raadit ja kansalaiset enää ensi vuonna pääsisi näin epätasa-arvoisesti äänestämään. Paljon pienemmistäkin asioista, kuten äijäjoogaryhmistä, kyseiset viranomaiset tasa-arvo-ongelmia löytävät.

Tasa-arvoisin maa oli ehdottomasti Georgia, joka oli lähettänyt kisoihin feministin. Karvaisten käpälien taputuksia tälle yksinäisen taistelijan sotahuudolle!

Tasa-arvoisimpiin maihin lukeutuvat myös Sveitsi, Saksa, Albania ja Latvia, jotka turvasivat viiden tai neljän naisen ammattitaitoon.

Entä sitten ne pahimman sortin patriarkaattista perinnettä edustavat maat? Tässä surkeimmat: Israel, Romania, Makedonia ja Suomi. Ruotsin poika vei koko potin ja Italian troikka sijoittui toiseksi, mutta Itävallan kaverukset jäivät viimeisiksi.Tämä kuvastaa lajimme arkea: muutama uros läpäisee ”lasikaton”, mutta suuri joukko miehiä putoaa lasilattian alle pimeyteen.

Edes finaalin väliaikamusiikissa ei ollut tietoakaan tasa-arvosta. Hienosti soittaneessa orkesterissa oli naisia korkeintaan kymmenesosa. Mielellään heitä olisi saanut olla enemmänkin rumpuja pärryttämässä, sen verran ihanasti sen ainoan rumpalinaisen rinnat musiikin tahtiin pompahtelivat…

Kehu nainen päivässä!

Conchita syyllistyi massiiviseen tasa-arvomokaan kehuessaan Polinaa kauniiksi satamiljoonaisen yleisön edessä. Tasa-arvosääntöjen mukaan mies ei saa millään tavalla kommentoida naisen ulkonäköä. Mies ei saa sanoa naista edes kauniiksi. (Tämänkin säännön alkuperä tulee suoraan siitä, että feministien ulkonäössä harvoin on mitään kehuttavaa.)

Istuin eil taksissa, jota ajoi neljääkymmentä lähestyvä Nainen. Niin miellyttävä, korkeaääninen ja estrogeeninsa loisteliaasti muotoilema yksilö, että oksat pois. Mietin pitkään uskallanko. Conchitan esimerkistä rohkaistuneena kysyin lopulta, onko hänessä yhtään feministin vikaa. ”Ei tippaakaan”, kuului vastaus. Niinpä kehuin häntä Apinametsän mukavimmaksi ja kauneimmaksi taksinkuljettajaksi. Eikä siinä oikeasti ollut yhtään liioittelua.

Reaktionsa oli ihana. Hän kertoi nauttivansa, kun saa kehuja. Tämä on myös aivan luonnollista itseään arvostavan ihmisen käyttäytymistä. Miksi meidän pitäisi luopua toistemme sparraamisesta ja hyvän levittämisestä sen vuoksi, että pieni häiriintynyt vähemmistö sitä kovaan ääneen vastustaa?

Olisiko jo aika tehdä vastaisku. Te urokset, jotka siellä Facebookissa pyöritte, voisitte panna alulle kampanjan Kehu ainakin yksi vieras Nainen päivässä! Vieras nainen siksi, että tytärten, äitien, suosikkinaaraiden ja rakastajattarien kehuminen pitäisi olla jokapäiväinen ilonne. Luulen, että tällä tavalla kestäisimme paremmin tuoreen hallituksen kurmuutukset ja voisimme saada Suomen oikeasti jaloilleen.

Apinametsän lista

Pisteiden jako on aina yksi viisulähetysten kohokohdista. Koskaan ei tiedä, millaisia kaula-aukkoja naaraat eri puolilla maanosaa ovat heteromiesten (ja lesbonaisten?) iloksi tarjoilemassa. Oma Duracell -pupusemme Krista Siegfrids pärjäsi mainiosti tässä skabassa. Pahimmat kilpailijattarensa tulivat Moldovasta, Ruotsista, Hollannista ja San Marinosta. Puolan tytöllä oli viehättävä kukkaseppele, mutta hänkin jäi illan kunigattaren, Armenian Lilit Muradyanin, varjoon. Siinä vasta Nainen!

Venäjän saamista pisteistä sydämistyneet rasistit saivat siis buuauksillaan Polinan itkemään. Itsensä Conchita Wurstin piti mennä häntä lohduttamaan ja pyytämään yleisöltä tukea kauniille ja hennolle laulajattarelle. Television ääressä tämä saattoi tuntua oudolta, koska buuausta ei päästetty kotikatsomoihin saakka. Hyvin olivat vaisuja yleisön reaktiot Concitankin pyyntöön, mikä viimeistään kertoo kaiken viisufanien suvaitsevaisuudesta.

Yllättäen viisuja Pasilassa selostaneet Cristal Snow ja Aino Töllinen yhtyivät buuaajiin. Käsittämätön veto ihmisiltä, jotka muuten elämöivät suvaitsevaisuudellaan. Muutenkin selostuksensa oli kaikkien aikojen rimanalitus. Jos samat pellet istuvat palleillaan ensi vuonnakin, pitää varmaan katsoa Ruotsin television lähetystä. Se on nähtävissä vielä melkein kuukauden ajan, kun Areenan paljon lyhyempi taltiointi on tarjolla enää vuorokauden.

Venäjä sinnitteli johdossa pitkälle yli pistelaskun puolivälin. Ruotsin voittokulku alkoi Britannian jakaessa ääniään. Sen jälkeen ainakin Liettua ja San Marino jättivät Venäjän pisteittä. Nämäkö ovat maanosamme suvaitsevaisimmat valtiot?

Apinametsässä osallistujien paremmuus tuli jaetuksi kolmeen ryhmään. Ryhmien sisäinen järjestys on satunnainen. Kommentit ovat aitoja muistiinpanoja ensikatselusta.

1. Voittaja-ainesta

Viro Mies ja nainen. Tämä mies on COOL! Elina Bornilla housut, mutta tissit kauniisti tyrkyllä, naitava typy. Esityksestä tulee mieleen Romanian viimevuotinen pari Paula ja Ovi. Laulajilla hyvä yhteys toisiinsa ja kappalekin jysähtää.

Venäjä Kolme miestä ja kolme naista. Järkyttävän kaunis blondi, Yksinkertaisen tyylikäs mekko auki napaan asti. Polina on esiintynyt miestenlehdessä, mistä plussaa. Tosi hyvä biisi balladiksi.

Latvia Neljä naista. Aminata, kaunis kleopatranainen, upea ja erikoinen biisi. Lähes antelias dekoltee.

Ruotsi Mies sukupuolineutraalien piirroshahmojen kanssa. Vahva ja iloinen biisi. Hieno tekniikka, tämä on taattua ruotsalaista euroviisulaatua.

Sveitsi Viisi naista, joista yksi on täydellinen Melanie René Mauritiukselta. Tästä ei nainen parane. Halkio melkein napaan saakka. Mitkä silmät ja hätkähdyttävä silmämeikki.

2. Kehityskelpoiset showt

Belgia Kolme naista ja kolme miestä. Mikin takana hyttysiä pelkäävä poika. Ilmeettömästä solistista huolimatta tässä on jotain hyvää – koreografia?

Kreikka Mies ja nainen. Taattua kreikkalaista naiskauneutta! Kolmen lapsen äiti ja dekoltee aidosti napaan asti, lisäksi halkio vesirajaan. Kappalekin on ihan kiva.

Valko-Venäjä Mies ja nainen. Tämä voisi vaikka voittaa, mutta laulaja on mies. Kaunis viulisti, huulensa herkkulihaa. Vilahtivatko pöksyt?

Liettua Kolme naista ja kolme miestä. Sievä naissolisti lyhyessä tanssimekossa ja poninhännässä. One kiss, or two? Iloinen fiilis.

Slovenia Kaksi naista ja mies. Kaunis nainen kuulokkeet korvilla, erkoinen yhdistelmä. Persoonallisen äänen ja ”viulistin” ansiosta kakkosluokkaa.

Puola Kaksi miestä ja kolme naista. Kaunis Monika pyörätuolissa laulamassa erilaisuuden hyväksymisestä. Siis muitakin vammaisia viisuissa, mutta ei Monikaa Suomessa hehkutettu! Luultavasti PKN näkyi yhtä huonosti muissa maissa.

Saksa Viisi naista. Superseksikäs nainen, löytyykö pientä lenameyermaisuutta? Kiehmäsi ihanasti anteliaan dekolteensa kanssa. Kyllä tätä mielellään katselee. Vaikeaa ymmärtää, että Saksa sai lopulta nolla pistettä!

Britannia Kolme naista ja kolme miestä. Lavalla sopivasti flirttiä. Vilahtiko tässäkin pöksyt, varsin naitava naaras.

Espanja Mies ja nainen. Kaunis blondi Espanjasta, löytyihän se säärikin ensimmäisen asun riisumisen jälkeen. Poskimikki ja urheilullinen koreografia. Kelpaa katsella, sillä Edurne valittiin muutama vuosi sitten maailman seksikkäimmäksi naiseksi.

3. Turhanpäiväiset rallatukset

Moldova Kolme miestä ja kolme naista. Ei huvita, naisen näköinen ja kuuloinen mieslaulaja. Poliisejako?

Armenia Neljä naista ja kasi miestä. Ei sytytä tämäkään. Yksi tosi kaunis laulajatar, Inga Arshakyan,muistuttaa Maria Jungneria.

Hollanti Nainen. Ei vilahtanut tissi, vaikka Aino niin arvuutteli. Kaamea housupuku.

Suomi Neljä miestä. Onko tämä Euroopan parasta punkkia? Jotain kohtuutta.

Makedonia Neljä miestä. Ei tästä jäänyt mitään mieleen.

Serbia Kaksi miestä ja kolme naista. Kauneus ei koskaan valehtele, laulaa iso tyttö. Erilainen, meni välillä melkein punkiksi. Oliko tässä taas joku kasvatusviesti?

Unkari Kolme naista ja kaksi miestä. Sodat on turhii. Joopa joo. Idealismi edellä, näinkö maailma pelastuu – vai tuhoutuu? Söpö nainen mekossa, mutta ei minkäänlaista tissivakoa.

Tanska Neljä miestä bändissä ja kaksi tanssityttöä. Sekavaa musaa.

Albania Neljä naista. Kaunis nainen housuissa. Näyttävä tissivako sentään, olisikohan pitänyt palkita kakkosluokkalla?

Romania.Viisi miestä. Miesbändi, ei tässä ole mitään muuta kuin oma kieli, josta tietysti plussaa.

Georgia Feministi yksin lavalla. Sotamusiikkia. Soturin sanoma:”väkivalta vain valloilleen”.

Irlanti Neljä naista ja kaksi miestä. Kaunis naispianisti soittimensa takana piilossa.

San Marino Viisi miestä ja yksi nainen. Kaunis nainen, mutta mies pantu laulamaan.

Israel Kuusi miestä. Minulla kai on oikeus buuata, koska suvaitseva yleisö katsoo asiakseen buuata Venäjän kaunottarelle. Täyttä paskaa. Aino Töllinen kasteli pöksynsä ja antaisi heti näille pelimiehille. Jos miesjuontaja kehuisi erektiollaan 16-vuotiaan tytön edessä, hänet erotettaisiin töistään ja poliisi tulisi tutkimaan pedofiilin tietokoneen. Mutta näinhän se tasa-arvo toimii.

Montenegro Mies ja viisi tyttöä. Mies laulaa ja Ainon pöksyt kostuivat taas. Naiset viihdyttävät, yksi kauniin kaunis viulisti.

Malta Nainen yksin lavalla. Halkio kiitettävästi vesirajan yli.

Norja Mies ja nainen. Inhottava miesääni nostaa heti karvat pystyyn. Naisääni onneksi seksikkäämpi. Nainen onkin tosi kuuma pakkaus napapaidassaan. Aivan ihanat hiukset. Käsimikit häiritsivät erityisesti tässä esityksessä.

Portugali Nainen ja neljä miestä. Kaunis nainen lateksihousuissa ei kuitenkaan kiihota.

Tsekki Mies ja kaunis nainen, joka riisuu korkkarinsa – ei muuta 😦

Azerbaidžan Kahden miehen ja naisen susiseikkailu. Täysin turhaa pelleilyä.

Islanti Neljä naista ja kaksi miestä. Erittäin söpö Maria paljasjaloin, mutta siinä se sitten onkin.

Kypros Mies. Kaamea valitusvirsi. Taas kerran mies syyttää itseään parisuhteen loppumisesta niin kuin se aina menee. Oletko kuullut naisen koskaan morkkaavan itseään asiasta?

Itävalta Miestrio. Taas jokin kaihobiisi. Ihan oikein, että jäi nollille.

Ranska Nainen ja neljä miestä. Ei tällaista jaksa, vaikka kuinka ranskaksi laulettaisiin.Sata prosenttia liikaa paatosta.

Italia Kolme poikaa. Ja taas Ainon pöksyt kostuivat. Osaa nää Italian pojat laulaa, mutta ei biisi nyt mitään voittajakamaa ole. Kahdella kalapuikkoviikset.

Australia Nainen ja neljä miestä, mies äänessä. Kuinka rasistinen Australia pääsee suvaitsevaiseen Eurooppaan kisailemaan?

Mainokset

~ Kirjoittanut simpanssifilosofi : 29.05.2015.

5 vastausta to “EUROVIISUJEN TASA-ARVO(TTOMUUS)”

  1. Tiedoksi, että Venäjä on aina ollut vihattu ESC-maa. Venäjä lähettää ESC:n jokavuosi artistin, joka ei osaa kunnolla englantia ja sitten, kun artistilta kysytään poliittisia kysymyksiä, niin tulkki puhuu ja valehtelee päin heinää.

    Vuonna 2014, kun Conhitan lauloi voiton laulun viimeistä kertaa; alkoi hallin purkaaminen samantie ja seuraavana päivänä koko halli oli sepposen selällään ja sitten pääsi kuka tahansa ja koko kaupunki oli tyhjentynyt ESC:stä. Lisätäkseni, että Conhita sanoi ” we are unstoppable ” – ei haukkunut Putinia! – Luultavasti, ette tieneet.

    Australia valittiin mukaan, koska ovat olleet 30 vuotta suuri ESC-fani. Vuonna 2014 finaalia katsoi yli 2 miljoona australialaista, vaikka eivät ole edes mukana. Hattua täytyy nostaa, koska harva rupeaa heräämään klo 5 katsomaan ESC:ä ja varsinkaa, kun eivät ole millään muotoa mukana. Amerikan on pitänyt vuosia järjestää omat viisut, johon osallistuu omat osavaltiot ja Australian ottaminen mukaan juhlavuoden kunniaksi on osoitus, että mepä otettiin Australia mukaan.

    Tässä näkee he, jotka eivät ESC:ä seuraa kuin SF1, SF2 ja finaali. Kiitos kaiketa huolimatta rehellisestä blogimerkinnästä varsinki Suomen kohdalla. Suomi valitsi PKN, koska ovat kehitysvammaisia – se on sama kuin, että ” minä haluan olla kaverisi, koska voitit Eurojackpotissa viime viikolla 23 miljoonaa euroa.

    • t. seuraan ESC:ä jokapäivä, koska se on hyvää musiikia ja lavashowt vetävät korkeisiin Ekstofääreihin ja antaa Euphorisen tunteen. Miksi Loreenin Euphoria kuuluu edelleen radiosta? https://www.youtube.com/watch?v=evxXflE-b9E tässä yksi ESC vuosien varrelta, vuosi jolloin Suomi yht’kkiä tiesi kaikesta kaiken ESC:tä.

    • Kiitos arvokkaasta sisäpiirin näkökulmasta! En todellakaan ole euroviisuammattilainen ja kuulun mainitsemaasi ryhmään, joka seuraa lähinnä semifinaalit ja finaalin. Joskus tulee tietysti googlattua ihanimpien naisten, kuten Paula Seligin, perään. Amatöörimäisyydestäni huolimatta olen toki tiennyt valkoisten australialaismaahanmuuttajien kiinnostuksen entisen kotimaanosansa viisuiluihin. Kommnenttini liittyi siihen, kuinka suvaitsevaisuuttaan ja monikuttuurisuuttaan mainostava Eurooppa (ja euroviisukansa) ottaa avosylin vastaan rasistista pakolaispolitiikkaa noudattavan valtion. Suomalaiset maahanmuuttokriitikot vetoavat järjestään siihen, että meidän pitäisi täällä matkia Australian mallia, jossa hukkuneiden venepakolaisten ruumiit jätetään haiden ruuaksi.

      Ja vähintään, jos siedämme australialaisten erilaisuutta, meidän pitäisi sietää myös venäläisten erilaisuutta. Venäjävihan perusteeksi ei riitä se, etteivät venäläisartistit osaa tarpeeksi hyvää englantia! Sitä paitsi Polina vastasi erittäin hienostuneesti turkkilaistoimittajan asiattomaan LGBT -kysymykseen – englanniksi. Eikä tulkinkaan käännöksissä ollut moitteen sijaa.

      Paremmin käy apinaenglanti Polinalta kuin minulta. Pitäisikö minuakin sen vuoksi vihata?

      Conchita tosiaan lähetti Putinille viestin:”we are unstoppable”, tarkoittaen sillä LGBTI -vähemmistöä. Onko LBGI -porukka jo niin itseriittoinen, että heidän ongelmansa ovat ainoita, joita Euroopan pitäisi puolustaa? Miksei kukaan ”suvaitsevainen” koskaan lähetä viestiä Israelin sotahullulle pääministeri Netanjahulle tai edes paheksu USA:ssa rehottavaa rasismia?

  2. Sulla on kyllä asenne niin kohdillaan. : D Hyväntuulista luettavaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: